Consumenten staan te springen om aankomend aanbod

Door het gebrek aan woningaanbod willen de meeste woningbezitters eerst een nieuwe woning kopen voordat ze hun huidige woning verkopen. Hierdoor is een marktsituatie ontstaan waarin iedereen op nieuw aanbod zit te wachten.

Om deze status quo te doorbreken starten NVM en brainbay een pilot met aankomend aanbod. Daarmee komt aankomend aanbod eerder en op grotere schaal in beeld bij NVM-makelaars en woningzoekenden.

Behoefte consumenten

Uit onderzoek onder meer dan 500 consumenten blijkt dat er grote behoefte is aan dit initiatief. Meer dan 85% van de consumenten die van plan is om te gaan verhuizen zou gebruik willen maken van dit initiatief.

Zoals verwacht willen veel consumenten vooral weten welke huizen er binnenkort op de markt komen. Daarnaast zien juist ook veel consumenten de meerwaarde om de interesse in hun huidige huis alvast te kunnen peilen. Maar liefst 75% is bereid om de huidige woning aan te melden via aankomend aanbod.

Van de consumenten die op zoek zijn naar een nieuwe woning, wil 89% regelmatig informatie ontvangen over aankomend aanbod, waarbij er een sterke voorkeur is voor woningen die binnen een maand op de markt komen. 70% zou zonder gedetailleerde informatie over de woning zich al willen inschrijven voor een bezichtiging en als het nodig is om hiervoor een aankoopmakelaar in te schakelen, dan is 72% hiertoe bereid.

Er is dus een groot enthousiasme onder consumenten voor zowel de vraag- als aanbod kant. Sommige consumenten vragen zich wel af of hiermee niet het probleem naar voren wordt verschoven. Het blijft daarom belangrijk om te benadrukken dat met dit initiatief woningaanbod eerder en op grotere schaal in beeld komt, dat anders verborgen zou blijven.

Bron: https://www.nvm.nl/ledennieuws_januari-2022/consumenten-staan-te-springen-om-aankomend-aanbod/

Golfdag NVM Makelaars en notarissen in de regio Haaglanden
Jouw huis verkopen in Den Haag met de juiste verkoopmakelaar